Osallistu oikeesti! –osallisuusmalli ehdolla Kuntamarkkinoinnin Suomen mestariksi!

Last modified: 
27.3.2018 12.14

Osallistu oikeesti! –osallisuusmalli ehdolla Kuntamarkkinoinnin Suomen mestariksi!

Markkinoinnin ja osallisuuden korostuva rooli on nähty elintärkeäksi kuntien kehittämisessä. Varkauden kaupunki on tätä kokonaisuutta yhdistänyt näkyvästi ja vaikuttavasti Osallistu oikeesti! –toimintamallissa. Varkauden kaupunki komeilee yhtenä ehdokkaana Kuntamarkkinoinnin SM-finaalissa.

Finaaliin valittiin 10 parasta kuntamarkkinoinnin käytäntöä. Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointi- ja viestintäosaamista kunta-alalla nostamalla esille oivaltavaa ja tuloksellista markkinointia ja viestintää. Kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyöverkoston tapahtumassa Seinäjoella 16. toukokuuta.

Osallistu oikeesti! –osallisuusmallin tavoite
Varkauden kaupungin tulevaisuuden keskiöön on nostettu asukkaat. Syntyi Asukkaiden Warkaus –strategia ja luotiin Osallistu oikeesti! –toimintamalli ja määriteltiin ko. slogan asukkaiden osallisuuteen kannustamiseen.

Tavoitteena Osallistu oikeesti! –toiminnassa on tukea kuntarakennemuutosta kohti kansalaisyhteiskuntaa, ja ottaa näkyvät askeleet sitä kohti.

Varkauden kaupunki toi hallintorakenteet ulos Osallistu oikeesti! –idealeirillä ja tehtiin kuiva strategiatyö eläväksi. Strategiasta ja kaupungin kehittämisestä tuli koko kaupunkiyhteisön yhteinen juttu.

Warkaus haluaa erottautua kuntakentässä hyvinvoivilla asukkaillaan ja mainetta rakennetaan sen mukaisesti yhdessä asukkaiden kanssa!

Osallistu oikeesti! –toteusta käytännössä
Marras-joulukuun vaihteessa 2017 Varkauden kaupunki vuokrasi keskeiseltä paikalta kaupungin keskustasta tyhjän liikehuoneiston kahdeksi viikoksi. Tila somistettiin kaupungin ilmeen mukaisesti viihtyisäksi ja esteettömäksi kohtaamispaikaksi. Syntyi Warkaus Osallistu oikeesti! -Idealeiri.

Tilaan kutsuttiin paikallinen osuuskunta kahvilatoimijaksi ja tarjottiin pop-up –tyyppisesti liikepaikka pienyrittäjille. Idealeiri oli avoinna arkisin klo 10-20. Joka päivälle suunniteltiin laaja ohjelma herättelemään asukkaita strategiatyöhön.

Idealeirin näyteikkunassa järjestettiin mm. avoin kaupunginhallituksen kokous, varkautelaisten kehittäjien ja muiden vaikuttajien juonnettuja keskustelutilaisuuksia, maisteltiin sirkkoja, pidettiin teatteriharjoituksia ja tavattiin kuntalaisia kasvotusten.  

Idealeiriltä lähetettiin suoraa lähetystä eri tilaisuuksista kaupungin somekanaviin päivittäin. Yleisradio oli paikalla tekemässä yli kymmenen henkisellä tiimillä suoraa lähetystä Idealeiriltä radioon, TV:oon ja nettiin.

Idealeirille saattoi tulla paikan päälle keskustelemaan kaupungin väen kanssa, kirjoittaa kehitysajatuksiaan Ideaseinälle, seurata ja osallistua tapahtumiin kotisohvalta livelähetysten kautta. Kuntalaiset pystyivät jättämään ideoitaan myös sähköisen kyselyn kautta. Mm. Idealeirillä kerättyä saldoa hyödynnetään pitkin strategiakautta.

 

Kooste Idealeiristä: https://dreambroker.com/channel/n2yssctn/ii7ww9jk

 

Osallistu oikeesti –idealeirin tulokset:

  • Ideaseinällä 1.000 ideaa
  • Leirivieraita (fyysisiä kohtaamisia) yli 1.000
  • Sähköisiä ideoita yli 1.300 kpl.
  • Livelähetysten (ja jälkilähetysten) katselukertoja 2.3.2018 mennessä 22.000 kpl. Heti Idealeiriviikkojen jälkeen jo 15.000 kpl!
  • Valtakunnallista suoraa lähetystä 4 tuntia, maakunnallista lähetystä 6 tuntia.
  • Lehtikirjoituksia paikallisesti, maakunnallisesti ja valtakunnallisesti 14 kpl.
  • 1 kaupunkistrategia
  • Kymmenet yksittäiset ideat ovat lähteneet jatkoprosessiin.

 

Lisätietoja:
Varkauden kaupunki
markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kaisu Tolvanen, p. 044 444 2516, kaisu.tolvanen@varkaus.fi
osallisuuskoordinaattori Vuokko Jaakkola, p. 044 743 6492, vuokko.jaakkola@varkaus.fi