Kohtaamisia

Viimeksi muokattu: 
25.11.2019 10.07

Kohtaamisia

 

Kulunut viikonloppu on ollut niin touhua täynnä, että näin sunnuntai-iltana on jo hyvällä tavalla ihan voipunut ja uupunut olo. Viikonloppuun on mahtunut monenlaisia kohtaamisia – on tavattu Joulupukki ja tonttu joulukauden avajaisissa, paloaseman väkeä Päivä paloasemalla –tapahtumassa ja ystäviä uimahallilla. Kohtaamiset ovat olleet mielekkäitä ja voimauttavia, joihinkin kohtaamisiin on perheen pienimmäisen mielessä liittynyt myös kovasti jännitystä.

 

Myös vuosi on lopuillaan ja vuoteenkin on sisältynyt monia kohtaamisia, niin yksityiselämän kuin työnkin puitteissa. Työn arjessa on ollut meneillään paljon uusia, innostavia asioita, mutta aivan keskeisintä on se, että olemme parhaan taitomme ja kykymme mukaan kehittäneet edelleen perheiden palveluita tavoitteenamme se, että palvelut ovat mahdollisimman helposti perheiden saatavilla. Toivottavasti olemme onnistuneet ja kokemus palveluidemme saatavuudesta on hyvä. Aina voi kuitenkin myös parantaa, ja nyt marraskuussa käynnistyneet sosiaalityön asiakasraadit niin perhepalveluissa kuin aikuissosiaalityössä ja vammaispalveluissa ovat yksi väylä tulla mukaan kertomaan meille, miten voisimme entistä paremmin olla asiakkaidemme saavutettavissa, kuntalaista varten. Ensimmäiset asiakasraatitapaamiset ovat olleet täynnä kohtaamisia, hyviä keskusteluja ja kehittämisideoita. Asiakasraateihin pääsee edelleen mukaan; perhepalveluiden raadin osalta sosiaalityöntekijä Tiina Kettunen osaa kertoa lisää raadin toiminnasta ja aikuissosiaalityön ja vammaispalvelun raadin osalta yhteyshenkilö on johtava sosiaalityöntekijä Kristiina Qvintus. Ensi vuoden puolella jatketaan asiakasraatien kanssa, joten hyvin ehtii vielä mukaan.

 

Kohtaamisia tapahtuu kuitenkin jatkuvasti arjessa, niin työssä kuin vapaa-ajallakin, ja kohtaamiset ovat ne hetket, joissa tapahtuu kaikkein merkityksellisimmät asiat, kokemus autetuksi tulemisesta tai vastaavasti tunne siitä, ettei tullutkaan ymmärretyksi. Minulla oli etuoikeus olla kuluneella viikolla tilaisuudessa, jossa aikuissosiaalityön palveluiden kehittämisessä mukana ollut kehittäjäasiakas kertoi kokemuksiaan asiakkuudestaan aikuissosiaalityössä; kaikkein tärkeimmäksi kohdaksi asiakkuutensa aikana tämä monenkin eri palvelun asiakkuudessa ollut rohkea henkilö kertoi olevan ensimmäisen kohtaamisen työntekijän kanssa. Ensimmäinen tapaaminen, se miten työntekijä kohtaa asiakkaan, on kaikkein merkityksellisin tulevan asiakassuhteen ja sen onnistumisen kannalta. Tämä ajatus ja kokemus haastaa meidät kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset pohtimaan omaa toimintaamme merkityksellisissä kohtaamistilanteissa – onko merkityksellisempää olla alansa asiantuntija, ammattilainen vai ensisijaisesti ihminen ihmiselle.

 

”Ihminen tarvitsee ihmistä,

ollakseen ihminen ihmiselle,

ollakseen itse ihminen.”

-Tommy Tabermann-

 

Kohdataan siis arjessa, asiakasraadeissa, asiakastapaamisissa kotona ja toimistolla sekä erilaisissa kohtaamispaikoissa. Kohdataan käytävillä, odotustiloissa, ovenavauksissa. Kohdataan ja ollaan läsnä toinen toiselle – palvelut ja palvelujärjestelmä tulevat siellä sitten mukana niissä merkityksellisissä kohtaamisissa, kun ensin on kohdattu, kuultu, oltu läsnä.

 

Tässä haastetta kaikkiin kohtaamisiin tulevalle vuodelle!

 

Voimia loppuvuoden pimeisiin päiviin, lämpöisiä kohtaamisia toivotellen,

 

Riitta Mentula-Hyvärinen

palvelualuepäällikkö

psykososiaaliset palvelut