Hoitotakuun toteutuminen: Terveysasemat

Yhteydensaanti

  • Kuntalaisen on saatava yhteys terveyskeskukseen arkipäivisin virka-aikana välittömästi.

    Ajanvaraus terveysasemalla tapahtuu puhelimitse numerosta 017 5796000. Mikäli puhelimeen ei vastata, puhelu siirtyy takaisinsoittopalveluun. Potilaalle soitetaan takaisin samana päivänä.

Vastaanotolle pääsy

  • Kuntalaisen on päästävä kiireettömän hoidon arviointiin perusterveydenhuollossa kolmessa arkipäivässä yhteydenotosta.

Varkaudessa hoidon tarpeen arviointiin pääsee nopeasti. Hoidon tarpeen arvioi hoitohenkilökunta joko ajanvarauksen yhteydessä tai terveysasemalla kolmen päivän sisällä.

Arvioinnissa ei ole kyse lääketieteelliseen tai hammaslääketieteelliseen tutkimukseen perustuvasta taudinmäärityksestä ja siihen liittyvästä hoidosta. Kansanterveyslain mukaan hoidon tarpeen voi arvioida muukin terveydenhuollon ammattihenkilö kuin lääkäri.

Ei kiireellinen aika pyritään varataan niin, että hän pääsee vastaanotolle 3-4 viikon sisällä.

Tilanne elokuussa 2020: Nispa takaisinsoittojärjestelmä on ruuhkautunut 17.8.2020 alkaen, jolloin puheluihin ei ole pystytty vastaamaan samana päivänä. Puheluita on jäänyt soittamatta iltapäivisin 16 – 60 ja yhteydenottopyyntöihin on vastattu seuraavana päivänä. Terveyskeskuksen aukioloaikana sinne on mahdollista mennä käymään. Yli 90 pv odottaneita ei ole potilastietojärjestelmän raportin, eikä THL:n tilastojen mukaan.