Uni ja lepo ovat tärkeitä

Uni ja lepo ovat välttämätöntä vastapainoa päivän rasituksille. Uni on ihmisen tärkein energian lähde ja yhtä kuin jaksaminen, sillä yli 90 % palautumisesta tapahtuu nukkuessa. Helpoin keino parantaa terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä on nukkua enemmän.

Miksi tarvitsemme unta?

  • ihminen nukkuu ensisijaisesti aivojensa takia
  • palauttaa elimistön voimatasapainon ja lataa akut
  • ehkäisee stressiä, ylläpitää vastustuskykyä ja torjuu sairauksia
  • palauttaa henkisen voiman ja vireyden
  • auttaa käsittelemään tunteita
  • ylläpitää muistin ja oppimisen edellytyksiä
  • ehkäisee depressiota ja muistisairauksia

Valvomisen vaikutuksia ovat väsymys, tahaton nukahtelu ja niihin liittyen mm. rattiin nukahtamisen riski. 18 tunnin yhtämittainen valvominen vastaa noin 0,5 promillen humalaa ja 24 tunnin valvominen vastaa jo 1 promillen humalaa.

Pirteänä ja valppaana oleminen vähentää tapaturmariskiä liikunnan aikana. Riittävä palautumisaika on tärkeää myös ylikuormituksesta aiheutuvien vammojen välttämiseksi.  

Vinkkejä palautumiseen

Työn rasituksista palautuminen on sekä kehollista että mielensisäistä toimintaa. Hyvä vertauskuva palautumiselle on akun lataaminen. Rasituksesta palautunut työntekijä saa enemmän aikaan työssä, tarttuu aktiivisesti asioihin ja oppii uutta.

Palautumista ja elpymistä tapahtuu jo työpäivän aikana lounas- ja kahvitauoilla. Oleellista on myös se, että lähtee ajoissa pois työpaikalta ja saa ajatukset irti työstä eikä jatka työntekoa illalla kotona. Palautumista edistävät leppoisa oleskelu, liikkuminen, mieluisat harrastukset ja ystävien tapaaminen.