Viikon vinkit

Terveellisestä kouluruuasta puhtia koulupäivään, hauskoja liikuntavinkkejä lapsiperheiden arkeen, mistä virtaa työpäivän jälkeen tai vireyttä seniorivuosiin. Terveelliset elämäntavat lisäävät hyvinvointia ja auttavat jaksamaan.

Tule someen seuraamaan viikon vinkkejä terveellisiin elämäntapoihin tai ota vinkit talteen täältä verkkosivuilta.

 

Vinkkejä julkaistaan joka viikko vuoden loppuun saakka.

Viikon vinkki on yhteydessä hyvinvointikertomukseen, joka on katsaus Varkautelaisten hyvinvoinnista ja terveydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Hyvinvointikertomus sisältää myös suunnitelman, johon on koottu tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä tullaan edistämään lähivuosina.

Viikon 37 vinkki

Mikä on sinulle arjessa tärkeää? Mikä tuottaa sinulle hyvinvointia? Miten voit itse vaikuttaa terveyteesi ja hyvinvointiisi?

Arki on täynnä vaatimuksia. Liikkuakin pitäisi enemmän, mutta kun ei ehdi. Ja silloin kun ehtisi, ei viitsi. Ja vaikka viitsisikin, niin ei oikeastaan edes halua, koska liikunta ei ole se oma juttu. Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus saada juuri sinun elämääsi sopivaa liikuntaneuvontaa omassa kunnassasi? Liikuntaneuvonta on tarkoitettu juuri sinulle, jos kaipaat lisää liikettä arkeesi tai terveydentilasi edellyttää elintapojen muutosta. Liikuntaneuvonta on innostavaa, helposti omaksuttavaa ja maksutonta neuvontaa, jonka avulla voit saada liikkumisen osaksi arkeasi. Liikuntaneuvonnassa kukaan ei aseta sinulle liikkumisen vaatimuksia, sinä itse päätät. Liikuntaneuvoja kulkee rinnallasi tukien, keskustellen ja yhdessä ratkaisuja etsien. Liikuntaneuvonta on aina yksilöllistä eli palvelusta räätälöidään juuri sinulle sopiva kokonaisuus. Liikuntaneuvonnan tavoitteena on, että kokonaisvaltainen hyvinvointisi lisääntyy.

Viikon 38 vinkki

Kouluruokailun tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä. Monipuolinen ateria ylläpitää vireystasoa koulupäivän aikana ja ohjaa terveyttä edistäviin ruokatottumuksiin. Ruokailutilanne tarjoaa myös tilaisuuden hyvien ruokailutapojen oppimiseen.


Koululounas sisältää pääruuan lisukkeineen, salaatin tai raasteen, salaatinkastikkeen, näkkileipää (pehmeää leipää vähintään kerran viikossa) ja ruokajuomat. Varkauden kouluruokailussa käytettävät lihat ovat 100 % kotimaisia. Lautasmallin mukaisesti koottu koululounas kattaa noin kolmasosan päivittäisestä ravinnontarpeesta. Siksi on tärkeää että kotona huolehditaan lopusta energiansaannista. Koululounaan lisäksi koululaiset tarvitsevat päivittäin aamiaisen, iltapäivän välipalan, päivällisen ja iltapalan.


Syödään ja opitaan yhdessä kouluruokasuositus sisältää ohjeistukset kouluruokailun järjestämisestä, yhteistyöstä koulun sisällä ja kotien kanssa sekä toiminnan seurannasta ja arvioinnista.
 

Uusi viikon vinkki tulee taas ensi viikolla. Pysy kuulolla.