Asiakaslähtöinen työvuorosuunnittelu käyttöön kuntalaisten palveluiden saatavuuden varmistamiseksi

Pohjois-Savossa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella otetaan kevään aikana käyttöön asiakaslähtöinen työvuorosuunnittelu. Tavoitteena on ammattilaisten työajan oikea kohdentaminen, jonka myötä alueemme palveluiden saatavuus paranee ja osaajat ovat asiakkaan käytettävissä. 

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä otetaan tämän kevään aikana käyttöön Visma Numeron toimintalähtöinen työvuorosuunnittelujärjestelmä. Palveluiden saatavuuden varmistaminen on myös yksi Pohjois-Savon POSOTE20-hankeen tavoitteista. POSOTE20 -hanke koordinoi alueemme sote-kehittämishankkeita ja sote-uudistuksen alueellista valmistelua.   

Työvuorosuunnittelua tehdään asiakkaiden tarpeiden lähtökohdista ja tavoitteena on pystyä vastaamaan asiakkaiden muuttuvaan tarpeeseen reaaliaikaisesti koko sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä. Toiminnan kehittäminen perustuu asiakaslähtöisyyteen ja sen myötä kuntayhtymässä siirretään vaiheittain keskitetyn työvuorosuunnittelun piiriin lähes 1 200 ammattilaista.  

Palveluiden saatavuus paranee ja oikea osaaja on asiakkaan käytettävissä 

Tarvelähtöinen työvuorosuunnittelu selkeyttää työvuorosuunnittelutyötä ja auttaa vastaamaan asiakkaiden muuttuvaan palvelutarpeeseen. Työvuorosuunnittelussa huomioidaan resurssi- ja osaamistarve sekä henkilöstön osaaminen ja vahvuudet ennakoiden tulevat muutokset palveluiden tarpeessa. Järjestelmä huomioi työehto- ja paikalliset sopimukset sekä työaikalain ja tukee tasa-arvoista työnjakoa. 

“Tällä hetkellä työvuoroja suunnittelee noin 50 työntekijää, mutta Visma Numeron käyttöönoton jälkeen työvuorosuunnittelu keskitetään 3-5 henkilölle, joilla on vahva työvuorosuunnittelun osaaminen. Näin esimiesten työaikaa vapautuu enemmän asiakas- ja lähiesimiestyöhön sekä toiminnan kehittämiseen”, kertoo projektipäällikkö Pia Aikio Ylä-Savon SOTE kuntayhtymästä. 

Keskitetty työvuorosuunnittelu mahdollistaa henkilöstön liikuttavuuden eri toimipisteiden välillä sujuvasti, ilman useita yhteydenottoja eri työvuorosuunnittelijoiden välillä. Tavoitteena työajan oikea kohdentaminen, jonka myötä alueemme palveluiden saatavuus paranee ja osaajat ovat asiakkaan käytettävissä. Tavoitteena on mahdollisimman asiakaslähtöinen ja kustannustehokas toiminta.