Kesä ja loma ovat hyvää aikaa tuunata omaa liikunnallista elämäänsä kuntoon!

Last modified: 
4.7.2019 11.25

Kesä ja loma ovat hyvää aikaa tuunata omaa liikunnallista elämäänsä kuntoon!

Kesä ja grillimakkarat kuuluvat yhteen, mutta kesä on myös hyvää aikaa lisätä liikunnallista tekemistä ikään kuin huomaamattaan nurmikon leikkaamisessa, kävelyillä hehkeissä kesäilloissa tai vaikkapa uida polskutellen lasten kanssa.

Varkauden kaupungin liikunnanohjaaja Else Lehtonen vinkkaa, mitä lomakiireiden keskellä voi tehdä viidessä minuutissa, puolessa tai kokonaisessa tunnissa.  – Jo viiden minuutin porraskävelyllä saa sykkeen kivasti nousemaan, suosittelee Else. Tunnissa ehtii leikkaamaan nurmikkoa tai puolessa halkoja hakkaamaan. Elsen mielestä kuitenkin tärkeintä on, että kesälläkin liikutaan edes vähän ja eikä unohdeta nauttia Suomen suvesta!

Liikuntavinkkejä_Tee edes nämä

Yksikin liikkumiskerta saa aikaan myönteisiä vaikutuksia  

  • Sydämessä ja verenkierrossa
    • Sydämen syke kiihtyy ja verenkierto vilkastuu.
    • Sydän pumppaa enemmän verta ja veri virtaa suonissa sujuvammin.
    • Liikunnan jälkeen lepoverenpaine laskee.
       
  • Keuhkoissa
    • Hengitys tehostuu ja keuhkojen kautta lihaksiin virtaa enemmän happea.
       
  • Lihaksissa
    • Liike vaatii energiaa. Lihakset saavat vilkastuneesta verenkierrosta enemmän happea ja ravintoaineita polttoaineeksi.
    • Elimistön sokeritasapaino paranee ja rasvan hyödyntäminen energiaksi tehostuu.
       
  • Aivoissa ja hermostossa:
    • välittäjäaineiden eritys kasvaa
    • hermoimpulssit lisääntyvät
    • stressihormonien eritys aktivoituu
    • verenkierto vilkastuu
    • vireystila paranee
    • liikunnan jälkeen uni paranee
       
  • Luustossa
    • Luun aineenvaihdunta vilkastuu.
       
  • Nivelissä
    • Aineenvaihdunta paranee nivelrustossa, -nesteessä ja ympäröivissä tukikudoksissa.
    • Nivelten liikelaajuudet lisääntyvät.

Lähde: Ukk-instituutti

Tee #wiksuteko ja katso Elsen liikuntavinkit: varkaus.fi/liikuntavinkkeja